Опис
виховної системи
класного керівника,
вчителя фізики
ОНЗ «Петрівський НВК
І-ІІІ ступенів»
Холявінської Тетяни
Василівни
Проблема, над якою працюю я як класний керівник в системі виховної роботи класного колективу:
«Створення єдиного виховного простору: школа-батьки-учні»
Навчальний заклад
|
Батьки
|
Учні
|
Педагогічне кредо вчителя:
Вміння
знаходити обдарованих та
здібних дітей – талант,
вміння їх вирощувати – мистецтво.
Але найважливішим
є любов до дитини!
«Не можна пізнати дитину, не люблячи, не поважаючи її гідності. Тільки та
школа має майбутнє, яка поважає в дитині Людину. Учительська професія - це
людинознавство, постійне проникнення у складний духовний світ людини, яке
ніколи не припиняється. Прекрасна риса — повсякчас відкривати в людині нове «,
- говорив видатний педагог В.О.Сухомлинський.
Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з
державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої
особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Роз’яснення цього
завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів
навчально-виховного процесу.
Час лине швидко, змінюється життя. Приходять до школи все нові і нові учні,
тому й навчати й виховувати їх потрібно теж по - новому. Проголошений в
освітньому просторі України принцип варіативності освіти дає змогу виховний
процес будувати на досконаліших стратегіях і технологіях, із застосуванням яких
відбувається саморозвиток особистості, забезпечується успіх діяльності вчителя.
Що може змінити цю ситуацію і перетворити навчання і виховання у захоплюючу подорож безмежною країною знань
?
Я ще раз звернулася до державних документів про освіту, щоб чітко визначити,
які стоять завдання переді мною, щоб успішно досягнути поставленої мети:
Конституція України, Конвенція ООН "Про права дитини, Закони
України "Про освіту", «Про охорону дитинства»; Указ Президента « Про Національну доктрину
розвитку освіти», Концепція національно-патріотичного виховання дітей і
молоді, Проаналізувавши основні положення державних документів про освіту, я поставила перед собою ряд завдань, які прагну
успішно виконувати :
Ø виховання
громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою
національною свідомістю;
Ø виховання міцних переконань і потреби поводити себе
згідно з моральними нормами, які склалися у суспільстві;
Ø встановлення доброзичливих, позитивних взаємовідносин між
учнями, відпрацювання навичок поведінки, які базуються на розумінні,
терпимості, компромісі, самоповазі та повазі до оточуючих;
Ø формування комплексу таких особистісних якостей і рис
характеру, як патріотична свідомість, відповідальність і мужність, готовність
працювати на благо Батьківщини, захищати та зміцнювати її міжнародний
авторитет; повага до культури, звичаїв і традицій національних спільнот в Україні, висока
культура міжнаціонального спілкування;
Ø активне залучення батьків до загального виховного
процесу, використання їх творчих можливостей в позакласній роботі.
Я вважаю, що класний керівник має бути
професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд із дитиною в
діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе
і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху.
Я не можу бути байдужою людиною, оскільки спілкуюся із справжнім дивом
природи - дітьми. І це диво потрібно наповнювати теплотою свого серця,
багатством душі. Серце дитини не прийме брехні, будь-яка нещирість буде
виявлена, і її внутрішній світ закриється від вчителя, що допустив помилку.
Головне
завдання бачу в тому, щоб достукатися до найпотаємніших куточків дитячої душі,
допомогти кожній дитині повірити в себе. На
першому етапі створення та впровадження виховної системи класу мною була
проведена робота щодо опрацювання виховної програми школи, зроблено аналіз досягнень та недоліків
організованого класного виховного простору
у попередніх роках , опрацьовано літературу з питань педагогіки та
психології виховного процесу, на педрадах та засіданнях методоб’єднань класних
керівників обґрунтовано актуальність та необхідність системного підходу до
питань виховання та навчання учнів.
Я розумію, що класний колектив - це
складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства -
формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах,
що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного
розвитку країни.
Тому першим моїм кроком було
вивчення питання соціального складу сімей класу.
Соціально благополучні родини- 65%
Неповні сім"ї- 22%
Багатодітні родини-13%
Звичайно , я вважаю, що важливою умовою у створенні та забезпеченні системи
виховної роботи в школі є організація родинного
виховання, співпраця з батьками.
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важливе й
відповідальне завдання вчителя. Розв’язування цих завдань є можливим, якщо у
плані роботи відображенні такі напрями
діяльності класного керівника з батьками:
ü вивчення родин учнів;
ü педагогічна освіта батьків;
ü забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні
колективних справ у класі;
ü педагогічне управління діяльністю батьківської ради
класу;
ü індивідуальна робота з батьками;
ü інформування батьків про хід і результати навчання,
виховання й розвитку учнів;
ü спілкування з батькам
через електронний щоденник та на сторінках власного блогу https://prirodnayakrasota.blogspot.com/).
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності
форм і способів діяльності.
Створюючи виховну систему в класі, я
врахувала інтереси учнів та їх
батьків, можливості, традиції школи, соціальне оточення.
Свою
роботу з колективом я розпочала з
вирішення виховних завдань:
v організувати
виховний процес в класному
колективі та з батьками ;
v сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої
діяльності допомагали учням знайти себе;
v реалізувати у
процесі роботи особистісно-орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та
компетентнісного підходів до організації виховного процесу в класному
колективі;
v оптимально поєднувати
форми організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;
v створювати
належні умови для особистісного зростання кожного вихованця
(створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний супровід.
Як класний керівник, я досягаю
поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх
підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю
морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку,
відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та
культури класного колективу - достатній.
Становлення людини – моя ціль педагогічної та виховної роботи в школі. Я
маю на увазі цілком визначений вид праці : самосвідомість, самоактуалізацію, самореалізацію.
У сучасній школі відроджується поняття «душі» як атрибута духовності,
цілісності суб’єкта. Праця душі має свій зміст і виступає як процес осмислення,
переживання себе, своєї сім’ї, держави, нації, людства; це зародження і прояви
совісті, особистої відповідальності за долю близьких і далеких людей,
батьківщини, всієї планети. Bookman Old Style
У своїй роботі керуюсь основними принципами виховання. Ці кола вперше були розроблені мною і взяті як орієнтир роботи з класом 3 роки тому. Тоді це була просто модель, проект, з яким доведеться працювати у майбутньому. Сьогодні можна вже сказати, що така кільцева взаємодія працює і дає свої результати.
Принципи виховання
|
Превентивності
|
Технологізації
|
Особистісної орієнтації
|
Національної
спрямованості
|
Культуро-відповідності
|
Цілісності виховання
|
Коло Особистостей
Самореалізація, духовне і соціальне становище особистості, формування власного «Я»
|
Коло Творчості
Фундамент будь-якої діяльності.
Клас-родина-класний керівник
|
Коло Діяльності
1.Спільне планування
2.Ні – повторам!
3.Інформаційна підтримка.
4.Всі задіяні!
5. Декорації.
6.Тренінги: «Я умію», «Я можу», «Я знаю».
7. Система заохочення
|
Коло
Успіху
Успіх – сила,
Успіх – мета,
Успіх –
результат,
Успіх –
основа формування високої самооцінки,
Успіх –
східці до знань!
|
Коло Творчості
Фундамент
будь-якої діяльності.
Клас-родина-класний
керівник
Виходячи з мети і завдань, у класі
організоване таке виховне
середовище, яке надає кожному учню можливість вибору різних видів занять і
творчої діяльності, що відповідають особистим потребам. Головне завдання –
створення комфортних, безконфліктних, безпечних умов для розвитку учня,
реалізації його можливостей та здібностей.
Виховна
система класу передбачає формування
інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного
потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ,
практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і
методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до
соціуму, навколишньої дійсності.
Вирішення
завдань виховної роботи здійснюється за напрямками:
Ціннісне ставлення до
культури і мистецтва
|
Ціннісне ставлення до природи
|
Ціннісне ставлення до
праці
|
Ціннісне ставлення до
сім’ї, родини, людей
|
Ціннісне ставлення до
суспільства і держави
|
Ціннісне ставлення до себе
|
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи,
вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей
з урахуванням основних напрямків діяльності школярів.
Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі
традиційні форми роботи класного керівника (години спілкування, класні збори,
свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті розмови,
інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі,
калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції) застосування яких
вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах
соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної
взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.
Я тісно співпрацюю з психологом школи Разом ми виявили
рівень розвитку психічних
процесів учнів. Шляхом
спостереження визначили тип темпераменту дітей. За допомогою анкетування,
індивідуальних бесід з
учнями, визначили їхні
психофізіологічні показники, вивчили
особливості характеру і
поведінки, дослідили інтереси школярів, їхні нахили до
певного виду діяльності, склали карту
спрямованості інтересів учнів, визначили статус
кожного учня в
дитячому колективі (лідери,
популярні, замкнуті, ті, хто
прилаштовується), визначили роль дитини
в суспільному житті
класу (ініціатор, виконавець, організатор), виявили у
дітей позитивні якості, які
слід розвивати, і
негативні якості, від яких, по
можливості, слід позбавитися
Аналіз на визначення правильного вчинку в ситуації морального
вибору серед підлітків ( за Г. Айзенком)
Моральний
вибір
|
Співпереживають
16 %
|
Ввічливі 28%
|
Добрі 56%
|
Цей аналіз дає змогу через почуття розпізнати тип характеру дитини:
Співпереживання – авторитарний тип (холерики);
Ввічливість – педантичний тип (флегматики);
Доброта – відкритий тип (
сангвініки).
Першоосновою розвитку дитини як особистості є виховання в сім’ї. А
результативності виховного процесу, як відомо, можна досягти у співпраці
педагогів із батьками.
Свою
співпрацю з батьками я розпочала у п’ятому класі з вивчення родин учнів , що
дозволило мені краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль
життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини
З’ясувалося, 39 % - вищу, 28 % –
професійно - технічну, 33 % - середньо - спеціальну
В результаті анкетування, спілкування, бесід було виявлено рівень виховного потенціалу
сімей.
У 29%- сильний,
24%- стійкий,
27%- нестійкий,
12%- слабкий, з втратою емоційного контакту,
8%- слабкий, часті конфлікти.
Ми провели тренінг « Давайте познайомимось», організували свято « Знайомтесь – це наш 5 клас!». У
результаті відвідування родин проведено
анкетування з батьками, конкурс колажів
учнів «Моя родина», сформовано
банк даних про родину та сімейне виховання.
Педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу відбувається у
таких формах роботи , як вибори
батьківської ради, допомога у плануванні й організації її діяльності, робота із
соціально неблагополучними родинами .
Індивідуальна робота з батьками дозволяє встановити безпосередній контакт
із кожним членом родини учня, домогтись більшого взаєморозуміння в пошуку
шляхів розвивального впливу на особистість дитини. Практикую у своїй діяльності
спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні
консультації, індивідуальні доручення. Головне правило співпраці – « Ви
зможете!»
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку
учнів здійснюється мною за допомогою
тематичних і підсумкових батьківських зборів, перевірки щоденників учнів,
подяк, привітань, складання карт розвитку
дітей і таблиць результатів навчальної діяльності – рейтингів навчання за І та
ІІ семестр. Батьки мають можливість кожного дня заходити в електронний щоденник
і відслідковувати успішність своєї дитини. Програма моніторингу розвитку учнів, що працює у школі , допомагає відслідковувати якісні зрушення у навчальних досягненнях учнів щороку.
Я переконана, від класного керівника залежить ступінь сформованості
дитячого колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика
робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справжнього
педагога. Захоплення вчителя стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні,
але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керівника
переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише
вогонь породжує вогонь!
Класний керівник – це
організатор і керівник
цілісного педагогічного процесу. Це
педагог, який є «центром»
організації, координації всіх впливів, спрямованих як на одну
особистість, так і на
колектив учнів.
На своєму блозі: https://prirodnayakrasota.blogspot.com/ я створила сторінки класного керівника, де
висвітлюю всі події класу. Я вважаю, що
діяльність класного керівника
в сучасній школі
необхідно оцінювати саме
з такої позиції.
Сьогодні, як ніколи, стають актуальними фундаментальні педагогічні
знахідки вітчизняних і зарубіжних педагогів А. Макаренка, Я. Коменського, К.
Ушинського.
Тому кожного дня я слідую словам В.О. Сухомлинського: «Через казку, фантазію, гру, через неповторну
дитячу творчість - вірна
дорога до серця
дитини». Адже мені так хочеться
, щоб всі учні мого класу стали людьми
з Великої літери…