Портфоліо класного керівника

Опис
виховної системи

класного керівника,

вчителя фізики

ОНЗ «Петрівський НВК І-ІІІ ступенів»

Холявінської Тетяни Василівни


 Проблема, над якою працюю я як класний керівник в системі  виховної  роботи  класного колективу:  

«Створення єдиного виховного простору: школа-батьки-учні»




Навчальний заклад



Батьки



Учні
 
 Педагогічне кредо вчителя:
Вміння  знаходити  обдарованих  та  здібних дітей – талант,
вміння  їх  вирощувати – мистецтво.
Але найважливішим  є любов до дитини!
«Не можна пізнати дитину, не люблячи, не поважаючи її гідності. Тільки та школа має майбутнє, яка поважає в дитині Людину. Учительська професія - це людинознавство, постійне проникнення у складний духовний світ людини, яке ніколи не припиняється. Прекрасна риса — повсякчас відкривати в людині нове «, - говорив видатний педагог В.О.Сухомлинський.
Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Роз’яснення цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів навчально-виховного процесу.
Час лине швидко, змінюється життя. Приходять до школи все нові і нові учні, тому й навчати й виховувати їх потрібно теж по - новому. Проголошений в освітньому просторі України принцип варіативності освіти дає змогу виховний процес будувати на досконаліших стратегіях і технологіях, із застосуванням яких відбувається саморозвиток особистості, забезпечується успіх діяльності вчителя. 
Що може змінити цю ситуацію і перетворити навчання і виховання  у захоплюючу подорож безмежною країною знань ?
Я ще раз звернулася до державних документів про освіту, щоб чітко визначити, які стоять завдання переді мною, щоб успішно досягнути поставленої мети: Конституція України, Конвенція ООН "Про права дитини, Закони України "Про освіту",  «Про охорону дитинства»; Указ  Президента « Про Національну доктрину розвитку освіти»,  Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Проаналізувавши основні положення державних документів про освіту, я  поставила перед собою ряд завдань, які прагну успішно виконувати :
Ø виховання  громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю;
Ø виховання міцних переконань і потреби поводити себе згідно з моральними нормами, які склалися у суспільстві;
Ø встановлення доброзичливих, позитивних взаємовідносин між учнями, відпрацювання навичок поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та повазі до оточуючих;
Ø формування комплексу таких особистісних якостей і рис характеру, як патріотична свідомість, відповідальність і мужність, готовність працювати на благо Батьківщини, захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до культури, звичаїв і традицій  національних спільнот в Україні, висока культура міжнаціонального спілкування;
Ø активне залучення батьків до загального виховного процесу, використання їх творчих можливостей в позакласній роботі.
Я вважаю, що класний керівник має бути  професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд із дитиною в діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху.
Я не можу бути байдужою людиною, оскільки спілкуюся із справжнім дивом природи - дітьми. І це диво потрібно наповнювати теплотою свого серця, багатством душі. Серце дитини не прийме брехні, будь-яка нещирість буде виявлена, і її внутрішній світ закриється від вчителя, що допустив помилку.
Головне завдання бачу в тому, щоб достукатися до найпотаємніших куточків дитячої душі, допомогти кожній дитині повірити в себе.    На першому етапі створення та впровадження виховної системи класу мною була проведена робота щодо опрацювання виховної програми  школи, зроблено аналіз досягнень та недоліків організованого класного виховного простору  у попередніх роках , опрацьовано літературу з питань педагогіки та психології виховного процесу, на педрадах та засіданнях методоб’єднань класних керівників обґрунтовано актуальність та необхідність системного підходу до питань виховання та навчання учнів.
Я розумію, що класний колектив  - це складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства - формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах, що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного розвитку країни.
Тому першим моїм  кроком було вивчення питання соціального складу сімей класу.
Соціально благополучні родини- 65%
Неповні сім"ї- 22% 
Багатодітні родини-13%
Звичайно , я вважаю, що важливою умовою у створенні та забезпеченні системи виховної роботи в школі є організація родинного  виховання, співпраця з батьками. 
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важливе й відповідальне завдання вчителя. Розв’язування цих завдань є можливим, якщо у плані роботи  відображенні такі напрями діяльності класного керівника з батьками:
ü вивчення родин учнів;
ü педагогічна освіта батьків;
ü забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні колективних справ у класі;
ü педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу;
ü індивідуальна робота з батьками;
ü інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів;
ü спілкування з батькам  через електронний щоденник та на сторінках власного блогу https://prirodnayakrasota.blogspot.com/).
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності.
Створюючи виховну систему в класі, я  врахувала  інтереси учнів та їх батьків, можливості, традиції школи, соціальне оточення.
Свою роботу  з колективом я розпочала з вирішення виховних завдань:

v організувати  виховний  процес в класному колективі та з батьками ;
v сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої діяльності  допомагали учням  знайти себе;
v реалізувати  у процесі роботи особистісно-орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в класному колективі;
v оптимально поєднувати  форми організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;
v створювати  належні  умови  для особистісного зростання кожного вихованця (створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний супровід.

Як класний керівник,  я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - достатній.
Становлення людини – моя ціль педагогічної та виховної роботи в школі. Я маю на увазі цілком визначений вид праці : самосвідомість, самоактуалізацію, самореалізацію. У сучасній школі відроджується поняття «душі» як атрибута духовності, цілісності суб’єкта. Праця душі має свій зміст і виступає як процес осмислення, переживання себе, своєї сім’ї, держави, нації, людства; це зародження і прояви совісті, особистої відповідальності за долю близьких і далеких людей, батьківщини, всієї планети. Bookman Old Style

У своїй роботі керуюсь основними принципами  виховання. Ці кола вперше були розроблені мною і взяті як орієнтир  роботи з класом 3 роки тому. Тоді це була просто модель, проект, з яким  доведеться працювати у майбутньому. Сьогодні можна вже сказати, що така кільцева взаємодія працює і дає свої результати.



Принципи виховання


Превентивності


Технологізації


Особистісної орієнтації


Національної спрямованості


Культуро-відповідності


Цілісності                 виховання


Коло Особистостей
Самореалізація, духовне і соціальне становище особистості, формування власного «Я»


Коло Творчості
Фундамент будь-якої діяльності.
Клас-родина-класний керівник

Коло Діяльності
1.Спільне планування
2.Ні – повторам!
3.Інформаційна підтримка.
4.Всі задіяні!
5. Декорації.
6.Тренінги: «Я умію»,  «Я можу», «Я знаю».
7. Система заохочення



Коло
Успіху
Успіх – сила,
Успіх – мета,
Успіх – результат,
Успіх – основа формування високої самооцінки,
Успіх – східці до знань!

Коло Творчості
Фундамент будь-якої діяльності.
Клас-родина-класний керівник
 





Виходячи з мети і завдань, у класі  організоване  таке виховне середовище, яке надає кожному учню можливість вибору різних видів занять і творчої діяльності, що відповідають особистим потребам. Головне завдання – створення комфортних, безконфліктних, безпечних умов для розвитку учня, реалізації його можливостей та здібностей.
        Виховна система  класу передбачає формування інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ, практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до соціуму, навколишньої дійсності.

Вирішення завдань виховної роботи здійснюється за напрямками:


Ціннісне ставлення до культури і мистецтва


Ціннісне ставлення      до природи


Ціннісне ставлення до праці


Ціннісне ставлення до сімї, родини, людей


Ціннісне ставлення до суспільства і держави


Ціннісне ставлення            до себе

 

 Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей з урахуванням основних напрямків діяльності школярів.
        Виховна робота у нашому класі  – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції) застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.
Я тісно співпрацюю з психологом школи Разом ми  виявили  рівень  розвитку  психічних  процесів  учнів. Шляхом спостереження визначили  тип  темпераменту дітей. За допомогою анкетування, індивідуальних  бесід  з  учнями, визначили  їхні психофізіологічні показники, вивчили  особливості  характеру  і  поведінки, дослідили  інтереси  школярів, їхні  нахили до  певного  виду  діяльності, склали  карту  спрямованості  інтересів  учнів, визначили  статус  кожного  учня  в  дитячому  колективі (лідери, популярні, замкнуті, ті, хто  прилаштовується), визначили  роль  дитини  в  суспільному  житті  класу (ініціатор, виконавець, організатор), виявили  у   дітей  позитивні  якості, які  слід  розвивати,  і  негативні  якості, від  яких, по  можливості, слід  позбавитися
Аналіз  на визначення  правильного вчинку в ситуації морального вибору  серед підлітків ( за Г. Айзенком)



Моральний
вибір

Співпереживають
16 %

Ввічливі    28%

Добрі 56%
 


Цей аналіз дає змогу через почуття розпізнати тип характеру дитини:

Співпереживання –  авторитарний тип (холерики);
Ввічливість –  педантичний тип (флегматики);
Доброта – відкритий тип ( сангвініки).

Першоосновою розвитку дитини як особистості є виховання в сім’ї. А результативності виховного процесу, як відомо, можна досягти у співпраці педагогів із батьками.
Свою співпрацю з батьками я розпочала у п’ятому класі з вивчення родин учнів , що дозволило мені краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини

      З’ясувалося, 39 % - вищу, 28 % – професійно - технічну, 33 % - середньо - спеціальну
В результаті анкетування, спілкування, бесід  було виявлено рівень виховного потенціалу сімей.
У 29%- сильний,
24%- стійкий,
27%- нестійкий,
12%- слабкий, з втратою емоційного контакту,
8%- слабкий, часті  конфлікти.
Ми провели тренінг « Давайте познайомимось», організували свято  « Знайомтесь – це наш 5 клас!». У результаті  відвідування  родин  проведено  анкетування з батьками, конкурс колажів  учнів «Моя родина», сформовано  банк даних про родину та сімейне виховання.
Педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу відбувається у таких формах роботи , як  вибори батьківської ради, допомога у плануванні й організації її діяльності, робота із соціально неблагополучними родинами .
Індивідуальна робота з батьками дозволяє встановити безпосередній контакт із кожним членом родини учня, домогтись більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів розвивального впливу на особистість дитини. Практикую у своїй діяльності спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення. Головне правило співпраці – « Ви зможете!»
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів здійснюється мною  за допомогою тематичних і підсумкових батьківських зборів, перевірки щоденників учнів, подяк, привітань,  складання карт розвитку дітей і таблиць результатів навчальної діяльності – рейтингів навчання за І та ІІ семестр. Батьки мають можливість кожного дня заходити в електронний щоденник і відслідковувати успішність своєї дитини. Програма моніторингу розвитку  учнів, що працює у школі , допомагає  відслідковувати якісні зрушення  у навчальних досягненнях учнів щороку.
Я переконана, від класного керівника залежить ступінь сформованості дитячого колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справж­нього педагога. Захоплення вчителя стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні, але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керів­ника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь!
            Класний  керівник – це  організатор  і  керівник  цілісного  педагогічного  процесу. Це  педагог, який  є «центром» організації, координації  всіх  впливів, спрямованих як на  одну  особистість, так і на  колектив  учнів. 
На своєму блозі: https://prirodnayakrasota.blogspot.com/   я створила сторінки класного керівника, де висвітлюю всі події класу.  Я вважаю, що діяльність  класного  керівника  в  сучасній  школі  необхідно  оцінювати  саме  з  такої  позиції.   Сьогодні, як ніколи, стають актуальними фундаментальні педагогічні знахідки  вітчизняних і зарубіжних  педагогів А. Макаренка, Я. Коменського, К. Ушинського.
Тому кожного дня я слідую словам В.О. Сухомлинського: «Через  казку, фантазію, гру, через  неповторну  дитячу  творчість -  вірна  дорога  до  серця  дитини».   Адже мені так хочеться , щоб  всі  учні мого класу стали  людьми  з Великої літери…




Bookman Old Style